Dagbok fra Gran Canaria til Cap Verde

Julekvelden 2018 ble feiret i katja, langt ute på havet utenfor Afrikas kyst.

Mye rulling og et forsøk på brødbaking

Onsdag 19. desember

26º 18.961 N  15º 51.884 W

Kurs 215°

6.5 knop

Dag 1 Vi har god vind, 10-11 mps med vinden aktenom tvers. Det ruller noe veldig, men vi prøver oss på brødbaking mens vi sklir og velter rundt. Om 10 minutter får vi resultatet, det lukter hvertfall godt fra byssa!

Delfiner på besøk

Torsdag 20. desember 2019

26º 07.823 N  16º 01.123 W

Kurs 222°

5.9 knop

Dag 2 En gjeng delfiner kom hoppende forbi, nå venter vi på å få en flyvefisk på dekk (eller i fleisen). Besetningen sover, leser, hører på lydbok eller holder utkikk!

granca-capverde2

Solen står opp over Vest Sahara

Fredag 21. desember 2019

24º 53.727 N  17º 06.919 W

Kurs 220°

5.6 knop

Dag 3 Vi er ca 100 nautiske mil fra kysten og vi koster avgårde i ca 6 knop. Det blåser friskt og båten ruller fortsatt en del. Det er fordi vi får vinden inn bakfra. Det som er mest problematisk med slik medvindseilas er at man kan risikere å få en ufrivillig jibb. Derfor holder vi øye med vindretningen hele tiden. De to nettene hittil har vi slitt med for lite strøm. Vi tror det er fordi den elektriske autopiloten krever mye. I dag må vi få vindroret til å ta over jobben, men vi trenger litt overskudd for å fikle med det. Katja pløyer forøvrig gjennom sjøen og er fortsatt verdens beste båt!

Vi prøver å snirkle oss unna et guffent værsystem

Lørdag 22. desember 2019

22º 42.240 N  18º 49.170 W

Kurs 206°

5.1 knop

Dag 4 Det ser ut som systemet skal gå mot Kanariøyene, eller lenger nord, men noen modeller melder at det kommer til å svinge nedom her sørpå. Ikke så langt sørøst som vi er, men vinden nedenfor vil tydelig bli påvirket. Vi har endret kursen litt for å prøve å unngå vindstille, og kanskje motvind. Nå ligger vi på slør, og det er deilig! Vi voksne er nokså trøtte om dagen, og prøver å ta igjen søvnunderskuddet ved enhver anledning. Barna resirkulerer gamle Donaldblader, fordi vi ikke kan prioritere lading av lesebrett. Christopher er i gang med å klippe opp plastikksøppel, og prøver å stappe det oppi en tom vanndunk. Han banner og sverter over sakser og søppel som flyr veggimellom. Spent på hvordan julaften blir til sjøs, kanskje det blir flyvefisk på menyen?

granca-capverde19
granca-capverde14
granca-capverde1

Hval i baugen!

Søndag 23. desember

20º 52.445 N  20º 02.225 W

235°

5.4 kts.

DAG 5 Vi blir oppmerksomme på en delfingjeng som hopper rundt sidene på båten. Alltid gøy med delfiner så alle løper til og vil se. Men hva er det der? Store grå lepper dukker opp like over overflaten. Det er hval! Vi har sett mange hval allerede, men aldri så nære… Oj,oj! Det er en hel flokk og de er rett i baugen. Christian står til rors og får vrengt båten over mot styrbord, mens Cathrine drar inn storseilskjøtet for å minske kraften dersom vi får en jibb. Prustende hvalkjefter glir sakte forbi oss, bare meter fra båten. De beiter rett og slett. Vi skjelver av tanken på hva som kunne skjedd dersom vi hadde måkt inn i flokken med gigantiske dyr. Vi får bare takke delfinene som gjorde oss oppmerksomme på dem.

God jul!

Mandag 24. desember

19º 49.784 N  21º 20.207 W

232°

4.6 knop

DAG 6 Julaften til sjøs kom med en fin liten bris over flat sjø og sol som varmer gjennom et tynt skylag. Katja vugger avgårde i 4 nydelige knop. Stevie Wonders juleplate på høyttalerne, en og annen badende skilpadde, og de smilende delfinene som stikker innom som vanlig og leker seg rundt båten. De holder oss med selskap her ute i ensomheten. Vi har spist julegrøt med mandel og skal selvfølgelig diske opp med kalkun til middag! Det blir en liten julevri i år, med ferdigsaus à la tikka masala fra Marks & Spencer. Barna leker med førjulsgaven sin, en kosekatt fra IKEA og salongen er pyntet med alt vi har av filthjerter og tova ullepler! Gavene ligger klare, mer eller mindre innpakket, men lista er ikke lagt så høyt i år. Akkurat nå, i sola og vinden, til lyden av bølger og julemusikk og synet av glitrende hav på alle kanter, er livet ganske herlig. Dette ser ut til å bli den roligste julaften vi noen gang har opplevd. God jul til alle vi kjenner, fra alle oss i Katja!

granca-capverde4
granca-capverde17
granca-capverde18
granca-capverde16

Rød sand fra Sahara og platt lens

Tirsdag 25. desember

18º 44.516 N  22º 48.074 W

231°

5.5 knop

DAG 7 Julekvelden ble et spesielt minne for besetningen ombord i Katja. Vinden løyet helt, og vi ble liggende å drive. Det passet perfekt, for da kunne vi samles rundt måltid og gavedryss nede under dekk. Vi behøvde bare å kikke opp litt innimellom, men det var ikke en båt i sikte hele kvelden og natten. Månen skinte ned til oss der vi lå og vippet, og vi hadde vår egen lille julefest sammen med hval og skilpadder med 3000 meter vann under oss.

Alle tau, vant og solcellepaneler er nå dekket av et fint, rødbrunt støvlag. Det er sand fra Sahara som blåser vestover. Vi får håpe på et regnskyll snart, for støvet trenger inn overalt.

Etter noen dager på slør har vi blitt litt bortskjemt. I dag var det på’n igjen med rulling og vind rett i hekken. Ingenting blir stående der du satte det fra deg. Vi har gått for motor hele dagen for nå vil vi bare komme frem til Mindelo. Der håper vi å se igjen vennebåten Sira!

granca-capverde20
granca-capverde21

Første flyvefisk på dekk

Onsdag 26. Desember

17º 15.997 N  24º 33.902 W

227°

4.9 knop

granca-capverde22

DAG 8 Endelig kom den! En liten tass dasket inn i ryggen til Cathrine i natt og ble liggende å sprelle i cockpiten. Den ble raskt lempet på sjøen. Det er noe med flyvefisk på dekk som får en til å tenke på Thor Heyerdahl og eventyr, det er nok derfor vi har ventet på dette øyeblikket.
Vi regner forøvrig med å nå Mindelo i kveld i 19-tiden.